Smakerna som om du var där…

Länderna runt Östra Medelhavet erbjuder en hel del bra frukostprodukter som t.ex. yoghurt (get-, får  & komjölk), fullkornsbröd, olika sorters vitost (Feta, Anari, fårost, klassisk vitost av komjölk, halloumi för att nämna några), frukt och bär eller färskpressade juicer. Frukosten skiljer sig något länderna emellan och vi tyckte det var intressant att titta lite närmare på lite olika exempel på frukost alternativ och vad man äter i länderna runt Östra Medelhavet. Vi har därför gjort en egen liten sammanställning baserat på våra egna resor och möten med leverantörer genom åren. Så följ med oss på en resa och lär dig mer om Östra Medelhavets frukostkultur. Nu reser vi!

Kretansk frukost: Kreta-bornas traditionella kost har ända sedan antiken visat sig innehålla alla de rätta ingredienserna som får oss att må bra. Det var även på Kreta som den omtalade Medelhavskosten har sitt ursprung. Den kretanska frukosten är enkel men god. Den består bland annat av oliver, vitost, tomater, gurka, yoghurt, rostat fullkornsbröd, paximadia (kan liknas vid våra fullkornsskorpor eller biscotti), honung, ägg – oftast hårdkokta, apelsinjuice och kaffe eller te.

Turkisk frukost: En typisk turkisk frukost består av den turkiska vitosten, Beyaz peyniri, oliver, ägg, honung och olika typer av soppor (sopparna äts mest under vintern). En annan turkisk frukost specialitet är Menemen – turkisk frukostomelett, tillagade på tomater, paprika, olivolja och ägg så klart. Frukosten avslutas med Kaffe eller te.

Grekisk frukost: En vanlig grekisk frukost består av en kopp kaffe och kanske en Koulouri (sesamgarnerad kringla) med marmelad. Yoghurt äter man till vad som helst i Grekland; till frukost, till lunch, med frukt eller honung, naturell osv. Populärt är även en bit paj med spenat ”on the go”.

Cypriotisk frukost: Det cypriotiska köket är en salig blandning av maträtter från Grekland, Italien, Frankrike, Spanien, Armenien, Mellanöstern och inte minst Turkiet som man ”delar” ön med. Detta återspeglas även vad gäller frukosten. Vitost är en viktig huvudingrediens. Exempel på en vanlig frukostost som är unik för just Cypern är den goda vasselosten Anari (som ni hittar i Larsas sortiment) och som äts tillsammans med frukt och bär eller med honung och kanel. Även Halloumi serveras ofta men inte alltid stekt utan äts gärna som den är tillsammans med tomat och gurka.

Marockansk frukost: En typisk marockansk frukost består av myntate oftast sötat med (en hel del) socker eller kaffe, oliver, dadlar, pannkakor och yoghurt. Lite sötare alternativ….

Vad är en bra frukost?

En bra frukost bör innehålla både fibrer och proteinrika livsmedel. Det är just den kombinationen som hjälper dig att hålla ut fram till lunch. Långsamma kolhydrater gör även att du får ett stabilt blodsocker, känner dig mätt längre och minskar sötsuget. Exempel på livsmedel som innehåller protein är bland annat mejeriprodukter, ägg och nötter. Livsmedel som innehåller kostfibrer(långsamma kolhydrater) är t.ex. frukt, grönsaker och fullkorn. Se även till att undvika socker i form av sötad yoghurt, marmelad, sylt eller sötade flingor. Njut av varje morgon med hälsosam bra mat!